Alla inlägg den 24 september 2016

Av Carina Jernberg - 24 september 2016 15:50


Kakdeg                                        Fyllning

1 ägg                                                      ca 0,5 dl karamelliserad mjölk

125 gram smör                                       100 gram mörk choklad

1dl socker

1,5 dl farin                                             flingsalt till dekoration

1,5 tsk bakpulver

1,5 tsk vaniljsocker

0,5 tsk salt

3,5 dl mjöl

 

smör,farin och socker rörs ihop - tillsätt bakpulver, vaniljsocker, salt och rör till en jämn smet.

Tillsätt ägget och sedan mjölet. Forma degen till bollaroch lägg i något mindre formar.

Grädda mitten av ugnen 175 grader ca 10 minuter. Låt svalna nån minut och tryck sedan

ner degen i mitten av till en liten grop. fyll gropen med nästan full med den karamelliserade

mjölken ( jag värmer den lite så den inte ärså hård) Låt kakorna svalna helt. smält  chokladen

och bred på kakorna. Strö flingsalt över kakorna och njut. Går bra att frysaa

.  

 

 

Av Carina Jernberg - 24 september 2016 14:11

  Idag har jag gjort en enkel paj...


Pajskal

125 gram kylskåpskallt smör

3 dl vetemjöl

3 msk kallt vatten

skär smöret i tärningar och blanda ihop det med mjölet för att till sist ha i vattnet.

gör snabbt en deg och tryck ut den i en pajform. Nagga botten och låt den vila 30 minuter

medans du värmer upp ugnen till 225 grader. efter den vilat har den i mitten av ugnen 10 minuter

i mitten av ugnen.


Fyllning                                                 Äggstanning

1pkt bacon                                            2 ägg

1 dl kantareller                                     2 dl grädde

1 färdigt kycklinglår                              1 dl riven ost

Fetaost                                                  svartpeppar, paprikapulver, chilliflakes och vitlökspulver 

tomater

stek svamp och bacon, lägg i kycklingbitar, i med det i pajskalet, På med bitar av fetaost, äggstanning 

och skivor avtomat. Gräda tills den blir klar...

r  


Av Carina Jernberg - 24 september 2016 00:05

                                                             Hej

Har idag startat en blogg med tanken att skriva om mat, bak, resor, äventyr och tankar osv...

Jag är 48 år, har 5 barn. 2 barnbarn.

Jag är utbildad kock och undersköterska.

I mitt hem bor 2 barn, en hund och en katt.

Mina intressen är allt om livet som är spännande.

Jag hoppas kunna skriva om massor av olika saker och hoppas på disskutioner.

Det kommer nog ta lite tid att komma igång för detta är nytt för mig...


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Lite av varje kommer upp i min blogg

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

skriv in tips...

Skriv om dig själv...


Ovido - Quiz & Flashcards