Alla inlägg under februari 2017

Av Carina Jernberg - 26 februari 2017 12:08

Ibland är det svårt att hitta på vad man ska äta, idag valde jag att göra något mad kyckling, man tar vad man har !


2 kycklingfileer                                                            stek fileerna i "skivor"

1 gul lök                                                                      Fräs lök och bacon,sedan krydda och i med vitlök o chili-

1,5 dl paprika,röd/grön/gul                                          Sedan i med grädde och paprika,låt puttra lite.

3-5 champinjoner, stora                                                Fräs champinjoner i skivor. Ta fram en ugnsform och

1 pkt. bacon                                                                 lägg först kyckling och champinjonerna i botten, sedan på

2 dl grädde                                                                   röran och strö över parmesan och goudaost. In i ugnen på 

parmesan och goudaost                                                 200 grader tills du kokat ris eller den ser fin ut.

1 halv röd chili                                                             Servera med sallad eller nån grönsak och njut...

kryddor efter smak

1 tsk pressad vitlök  


     

Av Carina Jernberg - 18 februari 2017 22:11

Funderingar - fakta eller tankar...

 


Ibland går tiden så fort att man inte hinner tänka och ibland så sakta att man tänker för mycket.

Kom att tänka på att jag aldrig haft så mycket tid med mig själv som det sista året.

Jag har hunnit med mig själv och andra på ett helt annat sätt. Jag har blivit mormor igen.

Jag har pushat mig själv som jag annars gör med andra, jag ger inte upp hur mycket det än slitit på mig genom åren.

Jag är impulsiv och ger kroppen stryk ibland men det behövs.

Utan smärta skulle jag inte vara lika stark, och trots alla jävla motgångar så ger jag inte upp för vad skulle det ge för

vibbar till mina barn och barnbarn. Jag vill ju att dom ska bli tåliga och veta att dom duger som dom är.

Att jag älskar dom vad som än händer eller vem dom än växer/växt upp till.

Jag vet att är starka, självgående och envisa och det kommer man långt på.


Vet det av egen erfarenhet och älskar att ha dom rumt om mig ibland.

Jag har ju kommit till en punkt i livet när det mesta stannat upp och man letar efter nått nytt att prova, men det är svårt när man gjort det mesta.

Sista tiden har inte riktigt blivit som jag tänkt, en tung tid, tråkig och lärorik på sitt sätt.Jag har fått lära mig att 

ändra saker och ting och det hatar jag. Jag har sett igenom vissa människor och även sett en del på ett sätt jag missat i all stress.

Ibland saknar man inget man är van vid förrän det är borta och ibland lägger man ner energi på fel saker.

Det svåraste är ändå att ändra på livssätt och att skapa lite nytt i det gamla, balansera.

Och när man tror att det inte kommer mer motgångar och ändringar så nog fan dyker dom upp en efter en...

Bara gilla läget och flytta fram livet och planerna lite längre fram i tiden.

Skulle ju va konstigt om man fick lite flyt i livet när man behövde det som mest. Men jag pushar lite till och ser fram mot bättre tider för jag har ju min familj och mina vänner. Date får vänta för det kommer i andra hand och jag är generad och glad över att jag skulle kunna gå på date...

Nu ska jag sluta skriva och chilla lite, god natt där ute...




Av Carina Jernberg - 17 februari 2017 21:28

Efter en solig dag ute så gjorde vi en wookgryta idag....


1pkt.kycklingfile

1pkt,wookgrönsaker

1 rödlök

cocosmjölk efter tycke

kan ta hälften matlagningsgrädde

1 tsk,pressad vitlök

citronsaft

3 tsk, currypasta

nudlar

salt,paprikapulver,svartpeppar


Skär kycklingfilen i mindre bitar och fräs med rödlöken i grytan. Krydda och ha i currypastan och vitlök.

Stänk på med citronsaft efter smak. Det blir som man marinerar och fräser på samma gång.

När det ser klart ut så ha i grönsakerna, fräs och fortsätt med cocosmjölken och sedan i med nudlarna.

Låt det puttra och servera med sötsur sås. Kom ihåg att alla mått är ungefärliga då jag måttar på känsla.


       


Av Carina Jernberg - 14 februari 2017 16:29

Snickerskladdis


Kakan

100 g. smält smör                          Vispa ågg och socker poröst

2 ägg                                             Blanda sedan i resterande ingredienserna. 

3 dl. socker                                    Häll i smord/bröad form och grädda i 200 grader i nedre del av ugnen i 20 min.

2 1/2 dl mjöl

1 1/2 tsk vaniljsocker

4 msk kakao

1/2 krm. salt


Kolasås

1 msk. smör                               Blandas i kastrull och koka upp, låt sedan koka under omrörning i ca. 5 min.

1/2 tsk vaniljsocker

1/2 tsk kakao

1/2 dl. sirap

1/2 dl.socker

1 dl grädde


100 g, smält ljus choklad och jordnötssmör och några jordnötter


vänd upp kakan och svalna, bred sedan på jordnötssmöret som om du brer en macka.

Ringla kolasås och chokladen över kakan och dekorera med jordnötterna.

Vispa grädde utan socker eller vaniljglass till.

Sött och gott...

   

Av Carina Jernberg - 12 februari 2017 16:07

Hej idag ska vi se om ungarna tar till sig denna maträtt med enkel dessert,


12 potatisar i 1/2 cm skivor

3 lökar i skivor

15 lövbitar i bitar

1 burk lättöl

3 msk tomatpure

1 liter köttbuljong

kryddpeppar och lagerblad efter smak


Stek löken för sig, stek sen potatisen för sig med salt/peppar och gör lika med lövbiten.

Ta fram grytan och varva potatis, lök, kött och i med tomatpure.

Häll över buljong och öl. Det ska helst täcka, i med krydddor och på med lock.

Puttra på tills du tycker den är klar. servera med gronsakerefter smak...

Till efterätt blir det bara chokladpudding idag...

   



Av Carina Jernberg - 9 februari 2017 16:30

Ugn 225 och det blir 20 stycken



14-16 dl specialvetemjöl                      blanda det mesta av mjölet med resterande ingredienser, arbeta den kraftigt 

1,5 dl socker                                        och låt den hellre va lite kladdig än för torr.

125gsmör, rumstempras i bitar              Jäs den 30 - 40 minuter. 

50g jäst                                              Ta sedan upp degen på bakbord och arbeta den för att dela den i 20 bitar.

2 tsk kardemummakärnor                      Lägg på bakplåtspapper på plåt och jäs bullarna i 30 - 40 minuter.

eller i pulverform efter smak                Vispa 2 äggulor med 1 - 2 msk mjölk och pensla bullarna lätt. Grädda i

1 ägg                                                   7 - 10 minuter. Lät svalna på galler.

5 dl37 grasig mjölk


Skålla, skala och 50 - 100 gram mandel, rosta den i ugn 175 grader eller i stekpanna kort.Hacka den grovt.

Skär toppen av bullarna och ta en gaffel och gröp ur bullarna.elvispa brödet med 0,6 dl mjölk.

Riv 200 - 250 gram mandelmassa och rör ner till jämn smet.( önskas sötare smet ha i en 0,5 dl strösocker.

Ha sedan i den hackade mandeln.

Fyll bullarna med fyllningen. En del vill istället fylla med vaniljkräm eller nutella, smaksak...

Vispa grädde och ha på efter eget tycke, på med locket och pudra med florsocker,,,NJUT


Med äggvitan som blev över kan du vispa hårt och sedan ha i 0,5 dlsocker och vispa på. Spritsa ut på bakplåtspapper och ställ in i ugnen på 50 grader över natten och sedan utan värme övernästa dag.

Då har du maräng till någon efterrätt...  

Av Carina Jernberg - 9 februari 2017 16:30

Idag var vi 2 i köket och det var roligt.


Vi började med att baka pizzadeg.

1 pkt jäst                                          Lös upp jästen i vattnet och tillsätt resten, knåda till lagom deg.

5 dl ljummet vatten                            jäs 20 minuter ochbaka sen ut 2 bottnar påbakplåtspapper.

2 msk olja                                        Ugnen ska vara på225 grader.

2 tsk salt

2 tsk socker

2 msk bakpulver

10 - 12 dl mjöl


Sedan hackade vi en röd och en gul chili utan kärnorna, hackade också grön,röd,gul paprika efter tycke.

1 burk majs, 1 påse goudaost, 1 burk tacosås (hot), en smulad förpackning fetaost, 600 g köttfärs, 1 påse tacokrydda och inlagt rödlök.


Stek köttfärsen och i med tacokryddan,paprika, majs och chilin.

bred bottnarna med tacosåsen, fördela färsblandningen över, sprid sedan över inlagd rödlök och sist de 2 osterna.

Strö över lite oregano och grädda typ 10 minutereller tills du känner dig nöjd.

Skär i bitar och servera med sallad och vitlökstopping. Njut...        



Presentation


Lite av varje kommer upp i min blogg

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

skriv in tips...

Skriv om dig själv...


Skapa flashcards